12 muharam


Esok genap 100 hari pemergian arwah mak..saya rindukan dia..Saya hanya mampu sedekah bacaan al-quran untuk dia di sana..

12 Muharam sangat memberikan kesan kepada saya….Ini yang dapat saya jumpa tentang sejarah 12 muharam

Kafilah Karbala Tiba di Kufah
Tanggal 12 Muharram tahun 61 Hijriah, setelah Imam Husain dan para pejuang Karbala gugur syahid, para anggota kafilah yang tersisa, yaitu kaum perempuan, anak-anak, dan Imam Ali Zainal Abidin, yang saat itu tengah sakit parah, digiring oleh pasukan Yazid ke kota Kufah. Di hadapan rakyat kota Kufah, Imam Ali Zainal Abidin dan Sayyidah Zainab, saudara perempuan Imam Husain a.s., dengan jelas dan keras mengecam sikap rakyat kota itu yang telah mengkhianati Imam Husain. Selain itu, mereka juga menyampaikan pesan dan risalah perjuangan Imam Husain a.s. dalam melawan kezaliman.

Imam Ali Zainal Abidin Syahid
Tanggal 12 Muharram tahun 95 Hijriah, Imam Ali Zainal Abidin, putra Imam Husain a.s., yang terkenal dengan nama Imam Sajad, gugur syahid. Imam Sajjad adalah salah satu saksi peristiwa Karbala. Saat itu, beliau sakit keras sehingga tidak bisa ikut bertarung melawan pasukan Yazid. Setelah gugur syahidnya Imam Husain di Karbala, tampuk imamah diambil alih oleh Imam Sajjad a.s. Sepanjang hidupnya, Imam Sajajd selalu berjuang menyebarkan ajaran Islam yang hakiki dan menyampaikan pesan perjuangan Karbala. Imam Sajajd dikenal sebagai orang yang sangat rajin beribadah dan bermunjat kepada Allah. Doa-doa indah yang sering beliau ucapkan, dikumpulkan dalam sebuah buku berjudul “Sahifah Sajadiah”.

ps : paling ralat pada 10 muharam..banyak perkara saya tak lakukan untuk mak..contohnya saya betul-betul mahu mengajar mak potongan ayat ni-

ham biallahhu wa nik mal wa kila nikmal maula wa nikmannasiru

kerana fadilatnya adalah- tidak mati pada tahun itu..
Saya tak pasti kesahihannya tapi mahu mencuba..tapi apakan daya..memang saya tidak lakukan...
Walaubagaimanapun, saya percaya ajal maut di tangan Allah.walau macam mana kita berusaha, 
ia tetap akan tiba. Saya percaya kebesaranNya dan kekuasaanNya. Saya tidak dapat lakukan yang terbaik.

Leave a Reply

